Lite snor hindrar väl inte en öldrickare?

Inte att skriva inlägg på sin blogg i alla fall men öldrickandet får allt vänta en dag eller mer. Istället sitter jag och läser i årets Cask Report. Den kom redan i september men jag har inte tagit mig tid innan dess att ladda ner den. Till den, för att bota förkylningen, så dricker jag ett stort glas äggtoddy. Givetvis med irländsk whiskey eftersom bloggen ska bli en ledstjärna för irländsk whiskey. Fast ärligt sagt, med ägg, socker och mest vatten i glaset så tror jag nog det går bra med annan whiskey också. Tullamore Dew föll valet på, om någon vill veta.

Vad hittar vi i årets Cask Report då? Dels finns det en lite passage om priset på ölen. Endast 29% av öldrickarna kan tänka sig att betala mer än £4 för en pint. I andra änden av skalan så har vi 20% som inte ens kan tänka sig mer än £3 för en pint.
En mycket viktig detalj när man diskuterar pris är trycket från Supermarkets som pubar känner av i Storbritannien. On-trade (pubar och resturanger) tappar fortfarande till Off-trade. Sedan spelar det knappast mig någon större roll om ölen kommer från Cask, keg, flaskor eller ens burkar. Burköl förövrigt har enligt rapporten ökat med cirka 500%. Jag är osäker på tidspannet, om det är senaste årets från juni 2016 räknat eller om det var från nyår till juni 2016. Imponerande siffror vilket som men mest handlar ju detta då om omfördelning av öldrickandet.

Man konstaterar glädjande att pubdöden saktar ner ytterligare med ”bara” 21 pubar i veckan numera. Det handlar allt tydligare om ett förändrat drickande eller snarare var man dricker. Dels har man hemmadrickandet men yngre människor, under 35 år, dricker mera öl på restauranger än på pubar. Dessutom kommer trender med (craft beer) barer och en femtedel av öldrickarna har svarat i en undersökning att de skulle gå oftare till coffe shops om dessa sålde öl. Något som har fått bland annat de större cafékedjorna att titta på möjligheterna att servera alkohol. För att ytterligare öka utmaningen för pubarna så kan man lägga till alla dessa tap-room som bryggerierna startar upp.

Allt annat än en grinig gubbe
Cask drickaren är man (85%) och över 65 år (36%)

I rapporten skiljer man ofta på caskdrickare och öldrickare och ibland även besökare i största allmänhet. Jag antar att det är en grundfråga i still med ålder, kön o.s.v. men det är spännande att tänka sig att man ska definiera sig som en viss typ av öldrickare. Är jag en burköl eller flasköl? Flasköl, alla dar i veckan men om det finns något spännande på burk så är jag ju knappast främmande för detta. Kan jag definiera mig som Cask-drickare? Jag har inte druckit en enda pint cask ale sedan sommaren 2015.

Hela rapporten genomsyras av olika tips, riktlinjer och förslag på hur pubägarna ska kunna öka sin försäljning (vinst) på cask ale. Inte helt oväntat är renlighet det viktigaste, färsk öl kommer på andra hand och att ett utökat sortiment aldrig får komma på bekostnad av dålig omsättning av ölen. Där emot handlar stora delar av rapporten om lite mindre väntat om vikten av att personalen kan prata för produkten. För mig är det en självklarhet att detta säljer mera öl men min erfarenhet av personal, och inte bara i UK då utan även här hemma, är att de inte sällan har väldigt låg eller rent dålig kunskap om ölen de säljer. Bara 36% i undersökningen uppgav att pubpersonal i allmnhet förstår sig på cask ale. 12% uppgav istället att ”bar staff know very little if anything about cask beer” Om man märker att personalen kan sin öl så ökar chansen att man stannar för en pint till, återvänder till puben en annan gång och att man rekommenderar puben till andra. Inte oväntat är caskdrickarna mer känsliga för sådant ”prat” än normalkunden. Men det är ganska stora siffror hur som

Nytt besök på puben Stanna och ta en öl till Rekomendera puben
50% 31% 46%
24% 15% 25%

Sedan kan jag tycka att det är spännande att bara en femtedel av pratat vid bardisken om cask ale handlar om färg, arom, smak och textur. Det borde väl vara mycket mer intressant än så? Vanligaste samtalsämnet är vem som har bryggt och var det är bryggt. Jag kan tänka mig att tillägget vem som äger bryggeriet kommer i framtiden.
Avslutar med tre intressanta siffror. 57% av de som kallar sig för cask ale drickare säger sig föredra en pub som skyltar med orden Craft Beer. Vad är det med de övriga 43% Gillar de inte Craft Beer? Kanske inte, det finns en viss antagonism mellan craft och cask i Storbritannien. 27%, lite drygt var fjärde, blir siffran om man väljer att fråga alla typer av kunder. 3% uppger att de troligen blir mindre sugna på en pub som har orden Craft Beer i sin skyltning. Gissar att vi har en attityd och prisfråga som bakomliggande orsak.

Kommentera

