Howling Hops – Black XX #1

howling-hops-black-xx-karlstroms-maltMassor av skum som till slut bara lämnar fina rester utmed hela glaskanten. Snarare mörkt, mörkt brun än svart öl.
En fruktig arom med försiktiga brända toner, limeskal, lakrits. Överlag en dämpad arom om man jämför med Howling Hops Pale Ale respektive American Pale Ale. När ölen värmer upp så kommer mera av fruktigheten och .
Smaken bjuder på lite sötma och en medium beska. Absolut balans i den här ölen. Krispig munkänsla, kraftig kolsyra. Svartavinbär, rostat bröd, lite jordig karaktär. De lätta fruktiga tonerna ramlar över mot tyngre.
Eftersmaken har mycket svartavinbär över sig, torkade frukter kommer fram. Medium längd på efterbeskan och rätt så torr.

SvartIpor är knappast min favoritstil av öl men detta är en av de bättre versionerna jag har smakat. Harmonisk och sammanhållen men trots mina lovord så inget för mig.
Sumerar jag de tre Howling Hops-ölen jag har provat nu så är det svårt att se att detta blir mitt favoritbryggeri men om inte humlevågen har sköljt färdigt (vilket jag inte tror att den har ännu) så finns det absolut många som kommer hitta en favorit i den ylande humlen. Uppmärksamma läsare såg också i gårdagens inlägg att jag har bokat besök där vid Londonresan som kommer i vår. Alltså, viss tilltro har jag till deras öl.

Detta var ett varuprov från Beer Hive. Ölen finns tillgänglig i Stockholmstrakten via beställningssortimentet. Dock med kollikrav på 24 flaskor.

En reaktion på ”Howling Hops – Black XX #1

Kommentera

