Howling Hops – Pale XX

Dags för en American Pale Ale. Vad väntar man sig då? 5,1% lutar emra åt en IPA för mig. Men vad skiljer en IPAfrån en Pale Ale? Mer än själva alkoholen? Båda ska vara krispiga men IPA tycker jag ska bjuda på en maltighet i större utsträckning, Pale Ale vill jag ska vara lättare i kroppen och så tänker jag mig alltid att Pale Ale dra mot det gula medan IPAn snarare går mot det kopparfärgade.

howling-hops-pale-xx-2-karlstroms-maltBäst att öppna flaskan och undersöka vad som den verkligen innehåller. Den är apelsinorange färgad och ”London Murky” i sin mest positiva ton. Väldigt vitt skum med oregelbundna bubblor. Dör bort lite stillsamt.
Aromen är full av positiva blommiga aromer, citrustoner men även än lätt sädig karaktär. Det finns något mera som ligger och lurar inne i vassen. Lyckligtivs håller det sig där för jag är inte säker på att jag vill ha fram det.
Om vi fortsätter IPA/APA tankegången så visar Howling Hops APA upp en annan gränsdragning också. Humlearomen är fräsh hos båda typerna men grundbeskan hos pale alen är betydligt mera integrerad i ölen. Inte pang på utan istället sugande ifrån bakre delen av gommen. En medium till tunn kropp bidrar till hög hinkabilitethos ölen. Medium beska i smaken som sedan accelererar i eftersmaken gör detta till en bra matöl. Fruktig men en näve karamellmalt i mäsken bjuder upp till dans i gommen och flyttar den ifrån de enkelspåriga ölen till en mera intressant öl.

Sumering: Ett eller två snäpp bättre än deras Pale Ale tycker jag men öl som denna lämnar jag med varm hand till er som gillar typen. Ett glas kan jag tänka mig men inte ens hela 33 cl lockar mig. Jag vill antingen ha mera smörkola, mindre beska, helt enkelt mera klassisk brittöl eller bara renare smaker. Som Oakhams Citra hade eller BrewDogs Punk IPA eller ännu hellre Thornbridge Jaipur. Plötsligt saknade jag den rejält.

Detta var ett varuprov från Beer Hive. Ölen finns tillgänglig i Stockholmstrakten via beställningssortimentet. Dock med kollikrav på 24 flaskor.

En reaktion på ”Howling Hops – Pale XX

Kommentera

