Dags för en ny resa, i tid, rum och inte minst öl

Det senare är en förhoppning och eftersom det handlar om en familjetripp så kan det mycket väl bli som så att det stannar vid en förhoppning. Lägger man så mycket tid som jag gör på öl så är det viktigt att man prioriterar bort ölen ibland. Många har skakat på huvudet åt min historia med kampingen i Chimay. Chimay är en by/mindre stad i södra Belgien där Abbaye Notre-Dame de Scourmont ligger och där bland annat den underbara Chimay Blå bryggs. Klostret lär ligga utanför byn på vägen mot Frankrike. Saken är den att det finns två vägar ner mot Frankrike och när familjen kampade där 2012 så var det givetvis ingen slump att det blev just Chimay som blev platsen. Det var heller ingen slump att jag inte hade tagit reda på exakt var klostret låg. Om, och bara om, det slumpade så att jag valde rätt väg ut så skulle det bli ett kort stopp men bara då. 50% chans alltså och det blev inget besök vid det berömda bryggeriet.

På samma sätt får nog ölnörderiet stå lite åt sidan när vi far iväg till Irland men lite öl hoppas jag på. Frågan är bara vad jag ska leta efter. Tre gånger har jag varit på Irland, 1989: då drack jag absolut ingen öl, 1995: Nja, fortfarande ingen öl egentligen men jag smakade Guinness Stout special ifrån ekfat utmed Grand Canal (eller om det var Royal Canal) och ett glas Beamish blev det, 2001: intresset var fortfarande inte väckt men jag konstaterade snart att Irland var ganska enkelspårig ifråga om öl. Framförallt efter att sommarturismen hade lagt sig. Då försvann både Beamish och Murphys från pumparna och Kilkenny fick vika ner sig till förmån för Smithwicks på den lokala puben som vi frekventerade mest. Det fanns säkert småbryggerier då, men eftersom jag inte letade så hittade jag inget. The Porterhouse är en bryggeripubskedja som startade redan 1989 och öppnade upp sitt första ställe i Dublin 1996. Carlow Brewing drog igång samma år. Sedan har vi ju bryggerier som Galway Bay och The White Hag t.ex. som har kommit långt senare. Två bra källor tycker jag mig ha hittat i alla fall för vilka bryggerier jag ska leta efter.

En lista över bryggerier
https://theculturetrip.com/europe/ireland/articles/the-10-irish-craft-breweries-every-beer-lover-should-try/

och en lista på öl att pröva, den är visserligen inför 2015 men ändå, den känns tillräckligt aktuell hur som.

http://www.belgiansmaak.com/irish-beers-to-try-in-2015/

Finns det någon av er läsare som har något att rekommendera. Carlow Brewing och The Porterhouse har jag prövat relativt nyligen (och ett visst bryggeri känt för sin stout) men i övrigt är Irland ett oskrivet blad för mig. Förhoppningsvis ändrar det sig snart nog.

Kommentera

