Breakfast stout – Sublime Chaos

Den här ölen har fått pris i World Beer Cup för vad nu detta är värt. Den har ju Sofiero Orginal också fått men å andra sidan var det silver medan detta var ett guld i klassen Europeisk Stout.

Det må vara hur det vill med dessa medaljer, skulle jag välja mellan de båda ölen so vore valet enkelt. Sublime Chaos om inte alla dagar i veckan så i alla fall sju av sju.
Mörkt svart öl som har en röd bakgrundston. Oväntat ljust skum och rikligt sådant. Tung söt lakrits drar på direkt i aromen ihop med kaffe och rostade malttoner. Inte insmickrande, utan massiv och tung. Smaken bjuder på portvinsfruktighet som komplement men även om det är bättre än Sofiero, vilket knappast säger så mycket, så finns det många andra tunga stout som jag gillar bättre. Lite för mineralig (är det vin jag skriver om?)

Anarchy visar sig vara ett trevligt bryggeri som jag hoppas får pröva mera av. Apan var den klart bättre varianten av de båda enligt mig.

Även detta var en öl jag fått skickat till mig för att recensera

Kommentera

