En ekfatslagrad i väntan på…. en annan ekfatslagrad

December är väntans tider, fråga alla barn bara. Själv har jag ofta inget emot att vänta, bara jag kan göra något vettigt under tiden.
Fuller’s släppte sin femte version av Brewer’s Reserve och även om jag inte är någon uttalad vän av ekfatslagringar och absolut inte tycker att de fyra första är fantastiska så satsade jag hutlösta 100 spänn på en sådan flaska. Denna gång är det inte Vintage Alen som de har hällt på fat utan Golden Pride. Lär vara sista i serien enligt Fuller’s Scandinaviens Facebooksida.
Vad ska man nu göra i väntan på ölen då? Varför inte pröva en annan ekfatslagrad öl som innis-and-gunn-rum-cask-karlstroms-maltInnis & Gunn Rum cask
Den här är mörkare än de andra två jag nyligen har prövat (här och här) men en snabb sniff ger tydligt besked, detta är en Innis&Gunn. Vad det gäller färgen så kan jag väldigt lite om rom men jag vet att det inte är ovanligt att den bara är färgad och inte ekfatet som ger färgen. Men jag vet inte var i processen detta sker eller om det är detta som ger den mörkare färgen här. Vanilj, torkad frukt, lite tung i gumpen. Fyllig öl med hög kolsyra. När jag tar första klunken så inträffar det spännande att ölen blir ännu tyngre, mäktigare än deras original men på ett förträffligt vis. Choklad och jordiga aromer. Bygger på sötman och ger an mjuk avslutning. Det här upplevde jag som något bättre än orginalet men bara något och i grund och botten är det två rätt lika öl. För den som inte gillar söt öl är detta absolut inget bra alternativ.

En liten notis bara. Varken Westmalle Triple eller Mix-packet jag nämnde igår gick att beställa nu på kvällen. Slut i webblagret!

Kommentera

