Urban Assult – rather decent beer men anskrämlig etikett

Jag ska inte orda allt för mycket om etiketten eftersom jag inte har något positivt att säga om den. Absolut inte tilltalande för min del. Inte så att jag tror att bryggeriet är fel ute eller gör bort sig. Bara kallt konstaterande att det här formspråket inte alls passar mig.

urban-assault-450x670
Bild: Bryggeriet själva

Däremot kan man säga att etiketten skapar viss förväntning på ölen. Humm, hur kommer en American Pale Ale att smaka för ett sådant här punkigt bryggeri? Svaret är att denna lätt bärnstensfärgade skapelse inte alls har så kraftig, humlig, beska som etiketten skvallrar om. Istället handlar detta om en lättdrucken öl med en finstämd karamellton, krispig som en Pale Ale när den är som bäst och med en apelsintyngd humlearom. Äppeljuice färgad sköning som är förrädiskt lättdrucken. Inget för den som jagar humlesmällen men tydligt markerad humlearom och en beskanivå som inte behöver föraktas. Talldoft och tropisk frukt. Medium kolsyra, mjuk kropp som brukar komma med alkoholen i denna regionen. Mera mot mango och persika i smaken än aromens apelsin. Medium eftersmak. Riktigt trevlig Amerikan Pale Ale.

Detta var alltså en öl som jag fått av importören Beer Hive för att pröva deras sortiment.

Kommentera

