Oakham Ales Citra

Jag har fått förmånen att pröva några av Beer Hives nya sorter. Först ut av dem blir Oakham Ales Citra. Innan jag går in på ölen för en lite snabb bakgrund till Oakham Ales.

Mest kända hittills vill jag lova att de är för väldigt traditionella engelska öl. JHB är en öl som har varit relativt lätt att hitta lite var som på engelska pubar. Dels pubkedjorna men även som gästöl hos bland annats Sheperd Neame. Bokstäverna står för Jeffery Hudson Bitter och är en hyllning till en 1700-talskändis som föddes i Oakham. Bryggeriet ligger visserligen inte kvar i Oakham utan fyra mil öster ut i Peterborough. Enligt wikipedia så har bryggeriet där skapat den största bryggeritappen i europa. Hur det är med den saken låter jag vara osagt.

Den traditionella stilen kompletteras med öl som absolut skulle kunna platsa in i något amerikanskt bryggeris ölportfölj och där är Oakham Ale Citra ett bra exempel. Enligt John på Beer Hive är (eller kanske var, jag kommer inte riktigt ihåg hur han sade) Oakham ensamt större importör av humlen till England än resten av de engelska bryggerierna tillsammans.

Nu över till ölen.
Vacker guldgul färg med kritvitt skum som snabbt dör bort.
Doftar kattpiss, precis som i fläderbusken vi har på tomten, så egentligen kanske man skulle säga fläderbuskedoft på den. Inte hel oangenämt men inte riktigt min kopp te. Det varierar ofta hur jag reagerar på den. Med så tunn öl och frånvaro av karamellmalter som kan maskera vissa aromer så är det en delikat balansgång som man måste göra som bryggare. Ju längre jag doftade på ölen och ju flera klunkar jag drack dessto bättre luktade ölen. Torr öl med en stilenligt tunn kropp. Härligt krispig karaktär men samtidigt lite tam som en pale ale ibland har tendensen att bli. Tam är inte riktigt rätt beskrivning av en öl med så pass markerad efterbeska men det är ändå en träffande beskrivning. Markerad eftersmak med stram beska. Riktigt trevlig bekantskap men en öl som jag tror kommer mera till sin rätt i ett sommarvarmt Sverige än i det höstrusk som Falköping presterar just i dessa dagar. Enkel, okomplicerad, aromrik, välsmakande och lättdrucken.

oakham-ales-citraDet handlar alltså om ett varuprov, ölen finns i beställningssortimentet men bara i Stockholmstrakten.

Kommentera

