Fuller’s Old Winter Ale

Klart att man inte är riktig i huvudet om man kommer hem klockan 22:00 efter att ha varit först på bryggeriet sedan innan åtta i morse, bryggt öl och skurat jästank, skyndat iväg för att hålla ölprovning och så komma hem till en tallrik kall soppa. Allt bara för att sätta sig och skriva ner sina futtiga tankar om en öl. Men det är ett skönt sett att varva ner innan jag lägger mig. Halv sex ska jag vara i farten igen imorgon. Det känns bra att knyta ihop den engelska julsäcken med Fullers Old Winter Ale

Riktigt, djup, mörk, mahoneyfärgad öl med ett halvcentimeterhögt skum. Mäktig smörkolabomb med inslag av torkad frukt. Medelfyllig öl som har en mjuk munkänsla även om den har en oväntad skarp beska för att vara en Fuller’söl. Lång efterbeska. Maltig och örtig öl med.

Vad tycker jag om ölen då? Det är ju ändå en Fuller’söl, blir det tummen upp då? Nja, inget större fel på den men något återköp är jag inte säker på. Då blir det nog hellre en ESB. Beskan balanserade ölen fint och den kändes inte alls lika stabbig som Sheperd Neames Christmas Ale men samtidigt upplever jag beskan rätt så skarp. Vacker öl som doftade gott fast sedan passade den inte min gom. God natt med er gott folk. Imorgon är en ny dag!

2 reaktioner på ”Fuller’s Old Winter Ale

  1. Tackom och lovom så har inte Fullers´s Winter Ale bytt etikett mer än här i Sverige. Hur man kan tycka att två granar och lite snö är snyggt fattar i alla fall inte jag, men smaken är ju som baken delad.

    Fuller’s nästa år tar ni eran vanliga etikett igen (tack)

  2. Hmm, är det bara här de har bytt? Lite udda kan tyckas. Jag undrar vad som föranleder detta. Att IPAn kallas IPA på exportmarknaden och Bengal Lancer hemma i England känns mera naturligt. Bengal Lancer är ju ett namn och en etikett som borde få problem i Sverige med våra föreskrifter om hur en öletkiett får se ut.
    Citat från A. Nordquists pressrelease
    ”Till årets lansering har ölet även fått en uppdaterad, mer modern design som speglar ölet bättre, säger Tomas Åkerblom, produktchef för Fuller’s.”

    Modern design för en öl som kallas Old? Just detta att den inte är särskilt modern i sin utformning utan snarare klassiskt är nog en av säljpunkterna till många av köparna som Fuller’s har i Sverige och i England. Personligen så tycker jag nog att den nya etiketten är snyggare men ingen av Fuller’s etiketter i Sverige är särskillt tilldragande.

Kommentera

