Julöl från Faversham

När jag föreläser om julöl då brukar jag beskriva svensk julölstradition som mörkare, sötare och alkoholstarkare. Precis så vill jag beskriva Sheperd Neames julöl jämfört med Bishop Finger. Den här landar på 7,0% jämfört med 5,2% Färgen är lite mörkare och aromen är betydligt kraftigare. En riktigt mustig öl med stora mängder smörkola, knäck och melass i aromen. Mjuk och följsam smak som väntat. En bitter i all sin prakt om än väldigt mäktig, lite för mäktig för mig. En Bishops Finger på smörkolasteroider. Det finns inget nytaget kort på den för jag provade den (eller ska man säga drack den kanske) medan jag diskade. Inte den mest seriösa provningssituationen kanske men det är aldrig fel med en disköl. En intressant detalj i det hela blev när jag skulle öppna flaskan. Jag hade tagit fram mitt nya favoritglas, en TEKU-kupa men liksom när doften framträdde, rätt upp genom flaskhalsen så avstannade jag och hällde inte upp ölen. Detta var inte en öl för ett fint ölglas i form av kupa på fot. Istället plockade jag ner ett klassiskt pintglas med en midja och hällde upp i. Plötsligt kändes det helt rätt. Rätt glas till rätt öl. Inte att negligera.

Me pulling a pint
Inte en Bishop eller en Christmas men väl Sheperd Neame öl i kranarna. Bilden är från en Sheperd-pub i London

 

 

Kommentera

