Roligt tankeexperiment

Facebook är givetvis en tidstjuv för många i dagens samhälle och själv valde jag att inte instalera appen när jag skaffade ny telefon i februari just av den anledningen. Jag går där emot aktivt in ibland och läser och hittar lite guldkorn ibland. En av de senaste sakerna var en fråga på något av ölforumena. ”Jag ska på provning, temat är engelskspråkiga öl, alltså öl från länder där engelska är modersmålet”. Då går ju hjärnan igång. Vad skulle jag ta med? Och jag begränsar mig ytterligare till att vara Brittiska öl då givetvis. Bara att ha en sådan inbjudan tyder på en inte helt grundläggande nivå av deltagarnas ölkunnande/öldrickande. Givetvis lite fördomsfullt men jag bygger vidare på den fördomen, vad skulle jag då ta med mig?

Lägg till att inbjudan har kommit sent. Det som finns kvar som alternativ är att strunta i duschen, faktum är att den kom så sent att du måste gå direkt från jobbet fast via Systembolaget. Vad skulle du välja att ta med, utifrån vad som finns på hyllan hos ditt Systembolag. Skriv gärna i kommentaren om du gillar tankeövningar.

Dörr i England
Open the door to english beer for people!

Vad finns det då i Falköping att välja mellan? BrewDog i fem varianter, lika många Fuller’s och en mindre från Innis & Gunn. Till dessa fjorton så kopplar vi på Newcastle Brown Ale, Shepherd Neame Christmas Ale, St Peter’s Cream Stout, Stoodley Stout, Ceasar Augustus och Young’s Double Choklad. Inte lätt, inget givet, inget direkt utmande så jag väljer att gå på klassiker och på spridning i smaker. BrewDogs Punk IPA, Fuller’s ESB samt S:t Peter’s Cream Stout. En annan tanke är tre stouts/porters. Fuller’s London Porter, S:t Peter’s Cream Stout samt Stoodley Stout. En tredje tanke som slår mig är att jag verkligen gillar ombyte och förnyelse…. och att ett standardsortiment känns rätt trist, alldagligt och just standardsortimentaktigt.

Kommentera

