Buxton Winter Stout

Korven i all ära men det är ölen som den här bloggen handlar om. Hur levererar då mitt nyfunna favoritbryggeri Buxton när det nu ska komma en julöl från dem.

Det börjar lovande med en genomsvart färg och ett vackert, stort cappuccinofärgat skum. Mustigt utseende.

Aromen talar samma språk. Kaffe, lite choklad men även torkade frukter, russin. Medium kolsyrenivå och väldigt mycket torrare än vad jag hade väntat mig. På det hela är det en rätt så kantig öl, framförallt i eftersmaken. Långt från inställsam som t.ex. Fuller’s London Porter. Systembolaget sätter sina klockor som om den är dubbelt så söt som t.ex. Oppigårds Turbo Stout men se det tror jag inte på. Detta är en torr stout vilket fick mig att ställa undan den när jag prövat den med ölkorven. Istället plockade jag fram en citronsyrlig äppelpaj med lite vispgrädde och den sötman höjde ölen ett snäpp. Det är en efterrättsstout alltså, jag tänker engelsk fruktkaka, chokladtårta eller andra rätter som kan komplettera den tydliga beskan.

Jag tyckte att jag hittade likheter med deras Extra Porter även fast denna inte hade vanilj med alls i smakbilden. Så här ur minnet så hade jag valt Winter Stout före Extra Portern men ingen av dessa ölen når upp till Trolltunga, Ring Your Mother eller Patersbiers nivåer. Ingen dålig öl men med allt som finnas att välja på, inget återköp där för min del.

En fundering. Endast tre ”ratings” på Ratebeer för den här ölen. Alla tre svenska, kan detta vara en aliasöl? Vore just snyggt om det vore deras Extra Porter men jag hittar verkligen inga vanlijtoner i den här och jag tyckte det var massor i deras Extra Porter. Det kan även vara så att de har bryggt en öl enbart för Systembolagslanseringen.

korvprovning-ridderheims-carry-on-porter-och-full-steam-ipa-karlstroms-malt
Jag prövade alltså Buxton Winter Stout ihop med två sorters ölkorvar från Ridderheims.
Kommentera

