Dags för julöl

På tisdag släpps julölen fri för året. En sökning på Systembolagets fantastiska websida (lite ironisk är jag här, borde kanske ha varnat känsliga läsare) gör mig lite förvirrad. Har man redan släppt viss julöl? Eller är de kvar från förra året? Hur som, fem julöl från Storbritannien verkar det finnas. Två av dem har säljstart på tisdag och de andra tre finns redan på hyllan.fullers-old-winter-ale-karlstroms-malt-systemboalgets-bild

BrewDog Santa Paws
Buxton Winter Stout
Fuller’s Old Winter Ale
Shepherd Neame Christmas Ale
St Peter’s Winter Ale

Som sig bör i brittisk tradition så är det inte julöl utan vinteröl. De två först känns absolut mest spännande medan jag kommer att köpa de andra också och pröva igen. Inget fel på dem men inget jag direkt längtar efter. Fuller’s har visserligen fräschat upp sin etikett till Old Winter Ale och det anser jag var ett kliv framåt. Detta är en bra öl, smakar Fuller’s. St Peters har varierat genom åren men 2011 beskrev jag dn som ”Det är en gedigen, präktig engelsk bitter utan några större julkrusiduller. En vintervärmare så till vida att den har rund, fyllig kropp och en ganska tydlig alkoholnärvare.” Får se vad det ger i år. Shepherd Neame? Nja, men om jag köper de andra fyra så blir det klart den också.

Kommentera

