Stora förväntningar, Buxton Extra Porter

buxton-extra-porter-karlstroms-malt-bild-01Å den har Guatemalan coffee (ni vet sånt som är Göt-å-mala för att citera Uti Bögda) Gutamalianskt kaffe eller inte, det är ändå orden Buxton Brewery på etiketten som höjer mina förväntningar. Får se om det kan motsvara förväntningar precis som matchen mellan Glasgow Warriors och Leicester Tigers i European Rugby Champions Cup. Vi öppnar väl flaskan och får svaret.

buxton-extra-porter-karlstroms-malt-bild-02Helt toksvart i färgen och skummet drar mot mörkbrunt. Inte så kraftig arom som jag hoppades men den som kommer domineras av vanilj, kaffe, och inte minst är den väldigt maltig. Choklad, lakrits går att hitta. Munkänslan är relativt sträv och eftersmaken ännu strävare. Syrlighet dyker upp efter ett par klunkar.

Nja, inledningsvis så var jag lite negativ till den. Hade jag för höga förväntningar. 7,4% lämnar verkligen utrymme för lager efter lager med olika aromer att upptäcka men ju mera jag luktar dessto mera dominerar kaffet och vaniljen. Smaken blir mjukare, och eftersmaken fyller på bättre när den har värmt upp lite. Detta är en öl som verkligen mår bra av att serveras lite varmare. Jag mjuknar något i omdömet.

buxton-extra-porter-karlstroms-malt-bild-03Rugbyn upptar intresser mera nu, ölen hamnar lite i skymundan och jag ökar upplevelsen lite med en lite whisky till. Caol Ila bidrar med lite rökig karaktär och jag sumerar ölen som helt okej men inte någon wow, inte ikväll i alla fall. Tur at jag har en flaska till att pröva någon annan kväll längre fram. Jag häller upp det sista i glaset och konstaterar att den är verkligen toksvart den här ölen.

BTW: Glasgow Warriors 42 – Leicester Tigers 13 efter att Leicester hade ledningen med 3-10 efter 20 minuter i första halvleken, så matchen höll inte heller riktigt den nivån jag hade hoppats.

En reaktion på ”Stora förväntningar, Buxton Extra Porter

Kommentera

