Det blev bättre med lite humle

Jag fortsätter mitt skeptiska botaniserande bland Innis & Gunns olika varianter. Ikväll blev det Toasted Oak IPA. Vänta nu, är inte alla deras fat roastade? Alla fat som man använder till whisky har man rostat mer eller mindre. Det är en viktig del i mognadsprocessen som whiskyn genomgår. Fast det låter väl bra antar jag och sedan vet jag inte alls om man stoppar i flis från gamla whiskyfat fat i sin oakerator? Det står ju oak så det kan vara nya ek också.

innis-and-gunn-toasted-oak-ipa
Aged Over Oak? Står den på en ekhylla i 41 dagar?

Utseendemässigt är detta en väldigt vacker öl. Guldgul färg och ett kritvitt skumm som inte dör bort direkt utan ligger kvar en stund men efter ett tag så är det helt bort, nästan helt utan spår faktiskt.

Aromen är friskare än i I&G Original. Det står Engelsk IPA på etiketten så man väntar sig knappast någon humlebomb och det är det inte men tillräckligt mycket humle för att lyfta upp det tunga, söta, tryckande som finns annars. Synd på så god öl att eka den? Nja, jag ska inte falla i den fällan. Om jag inte hade fått se innan vad jag drack så hade jag nog bara konstaterat att den lutar lite tungt mot sötma, vanilj och tropisk frukt. Inte en öl som sticker ut men inte heller en platt och tråkig öl. Mångfaciterad, det går att sniffa runt på den och leta olika örter, jordmåner och frukter. Fast det är mest av allt en väldigt stabil öl som lätt slinker ner. Klart bästa från Innis & Gunn hittills. Jag hade förmånen att smaka oekad I&G Original för några år sedan, den här vore riktigt rolig att få testa.

Kommentera

