Patersbier, Buxton

patersbier-buxton-karlstroms-maltAlkoholsvaga belgare och belgiska kloner från mina kära öar är två saker som inte skriker ut, kom och köp mig men här har vi något av ett lysande undantag. Tänk dig allt det där kryddiga som finns hos Westmalle, det lite kärva hos Duvel, det jästiga hos Chimay Vit och allt detta i en 4% öl. Jag vet att jag tjatar om det men det fasinerar mig. Så mycket smak, karaktär och kr… nja, inte kropp för det har denna öl inte mängder av. Inte heller hänger eftersmaken kvar så länge heller men gud så gott det är med en klunk till.

Patersbier beskrivs ibland som trappisternas gräsklipparöl. Jag har ingen aning om munkarna själva klipper sina gräsmattor men någon måste givetvis klippa dem och denna någon kan vara värd en öl efteråt. Patersbier eller Enkel som de också kallas ska från början ha varit den öl som man fick fram vid andra mäskningen. Efter att man tagit vara på vörten från första ölen så lakade, alternativt mäskade malten en gång till för att få ut ännu mera socker. Dessa öl serveras oftast bara på klostret eller på närbelägna pubar. Exempelvis Chimay Dorée och Petite Orval.

Med Buxtons variant så får man aprikoser och apelsiner, tydlig jästkaraktär. En stor dos kryddighet, mjuk kropp och en lättdrucken öl. En bra ”belgare” som man dessutom kan dricka i stora kvantiteter utan att bli knack.

Kommentera

