Magic Rock High Wire

Jisses vad kallt det blev fort. Sitter här och småfryser och drömmer om England. Huddersfield? Handen på hjärtat, vad vet ni om det stället. En plats i ert hjärta? Trodde nog inte det men faktum är att det är Storbritanniens elfte största stad. Inte för att jag klarar av att reda ut vad som är Town och vad som Cities eller Metropolitans. Nu kvittar det nog för en ort som har dryga 150 000 invånare och som ligger halvvägs mellan Leeds och Manchester är liksom inte riktigt supermetropolen. En del sport har de men framförallt så är det här som Magic Rock finns.

Magic Rock drog igång 2011 med bröderna Burhouse och deras huvudbryggare Stuart Ross. Redan första året lämnade Jonny Burhouse skutan som var allt annat än sjunkande. När jag sökte runt lite på nätet hittade jag bland annat ett hyllande bloginlägg av MankerBeer inför Stockholmsmässan 2012. Då hade de fortfarande bara de två jästankarna de startade med och hade en lång väg fram för sig till de 70000 liter som de kan jäsa samtidigt sedan maj i år. Bara fem år efter starten och nu med 20 anställda kan man konstatera framgången.

Via en sambeställning har jag nu provat deras High Wire och kan konstatera direkt att det finns en tydlig anledning till att jag inte har en massa recensioner på bloggen av deras öl. Deras öl har inte mig som målgrupp. Välbryggda saker med hög kvalitet och en kraftig humlepunch. High Wire är knappast något undantag.

Stuart Ross har beskrivit sitt bryggeri med följande scenario ”But this is a brewery that can also put a gooseberry gose in their core range, in a can, without anyone blinking.” Vem kan tacka nej till krusbär i ölen?

Hige Wire

Utseende: lätt grumlig, apelsingul och standard IPA-look

Arom: Underbar, det är för aromens skull som jag köper dessa öl. Tropiska frukter, mediumtung arom, Inte för mycket grapefrukt.

Smak: Nu börjar det bli lite mycket för mig. Här kommer anledningen att det passar mig bra att dela en 33 cl med min fru. Det blir för beskt för mig. Jag kan visserligen känna igen och uppskatta en välbryggd öl men nja, inte för mig.

Eftersmak: Ävn den tung med beska men det stör inte mig alls lika mycket. Det är den sköna finnishen som får mig att utan problem avsluta mitt halvfylda glas.

Summering: Välbryggt, relativt gott men något för er humlenördar snarare än för mig. Fast jag tvekar aldrig att prova ett glas Magic Rockmagi-rock-high-wire-karlstroms-malt

Kommentera

