Montana Rye Red Ale

När Fullers brygger amerikanskt så inte drar det iväg på humlefronten utan vi pratar fortfarande om maltig öl med låg humleprofil. Visst har vi en tydligare humlighet än vanligt men inte i aromen som jag själv tycker är amerikanska pale ales och Ipors styrka. Det kommer i smakhumlen men dämpas direkt till vanlig Fullersnivå i efterbeskan, eller? Kanske

Trevlig öl är det och jag är bra nära att boka en Englandsresa. Jag vet att rågen ska ge kryddighet men den hittar jag inte fast en rödaktig ton som säkert kommer där ifrån. Detta är en stabil öl, väntade mig knappast något annat från Londonbryggeriet. Jag hade kunnat tänka mig lite mera kraft i det hela, mest för att få mera variation i mina Fullersöl. Här har vi nu en maltig öl, jordig humleton (galaxyn till trots), fruktighet och jag skulle definitivt kunnat tänka mig ett glas till men jag är tveksam till att jag köper hem ett helt kolli även om det bara är åtta stycken öl i det. Eller, ska jag göra det? Det är kanske så nära ett flak öl jag kan komma?fuller-montana-red-karlstroms-malt

(Denna flaska köptes i samköp med andra för att fylla kollit)

Kommentera

