Fortsatt sen, men nu är den beställd

Djärv som jag känner mig så beställde jag faktiskt två flaskor. Det kan inte bli fel med en porter som dessutom är brygd för att fira drottningen. Inte för att hon brukar fira min födelsedag men vad gör man inte för att ha en anledning till att dricka en (förhoppningsvis) god öl. Fuller’s Oatmeal Porter är en öl i Past Masters serien. Receptet är denna gången hämtat från 1926, året då drottning Elizabeth av Canada (bland annat alltså) föddes. 90 år är tanten således. Imponerande i sig. Dessutom ramlar det inte in nya öl från Storbrittanien denna hösten.

15 000 flaskor lär ha kommit till Sverige och förutom att göra beställningen av ölen så drog jag iväg två frågor till bryggeriet. Återkommer om/när jag får svar.

– Följer man receptet denna gången vad det gäller alkoholhalten? Detta gjorde man inte med Strong X. Jag gissar att det var för att man inte trodde på en specialbuteljering på runt 4% men varför inte?

– Hur många flaskor har man gjort? 90 000 pint i en jäsning, i så fall har ju Sverige fått cirka en sjättedel av alla flaskorna.

Hur den smakar? Inte vet väl jag, jag är ju sen, med ALLT så jag har precis beställt ölen. Den som spar den har men kanske inte roligt eller hur lyder uttrycket. Värt att notera är att ölen kostar £4,50 på bryggeriets webshop. Om man köper 100 flaskor och tar med sig på flyget över till London och kränger dem för £4 styck så har man resan betalt. Kanon eller hur?

Kommentera

