IPA-dagen, lite sent

Man kan tycka precis vad man vill om vad som helst och den friheten tar jag mig hela tiden här på bloggen. Det är ju min blogg trots allt även om den inte skulle vara någonting alls utan er som läser. Man kan alltså tycka precis hur man vill om humlebeska, om friska, förföriska citrustoner, om alla dessa olika dagar. Ägghalvans dag (8 februari), Stora Bokbytardagen (16 maj), IT-chefens dag (18 maj) eller Messmörets dag (19 sept) bara för att nämna några. Givetvis finns det då ölets dag tredje onsdagen i juli men den är inte internationell om jag har förstått rätt (se http://sverigesbryggerier.se/ol/olets-dag/) utan är något som Sveriges Bryggerier instiftade 2012. IPA-dagen är dock internationell och är första torsdagen i augusti. Finns det verkligen någon mening med dessa dagar? Behövs de? Knappast en IPA-dag. Jag menar, jämför IPA eller öl för den saken skull med ”Internationella dagen för bekämpning av våld mot kvinnor” (25 november) eller Internationella dagen för utrotande av fattigdom (17 oktober). Fast allt i livet behöver inte vara allvarligt och om kanelbullen har en dag så kan IPA behöva det också.

Fuller 170 jubileumDet bästa med IPA dagen är att man inte behöver vara strikt med första torsdagen, det går bra med fjärde onsdagen i augusti också. Så ikväll sitter jag och firar en egen internationell IPA-dag ihop med frun. Vi knäcker den sista flaskan av Fuller’s 170-årsjubileums öl. En maltsöt IPA med lagom beskabett för att väcka mina smaklökar till liv. Den håller fortfarande klassen och det blir en öl att bara sitta och njuta av. (Här har ni min recension av den från förra året)

IPA-dagen, jag tycker det passar riktigt bra med en IPA dag och en Mild Month. En dag för IPA-drickande, en månad för Mild och sedan resten av året kan man få välja fritt. Sedan kan man ju alltid ta en penna och skriva dit IPA eller Mild på vilket etikett som helst! Skål på er.

Kommentera

