Beavertown Black Betty

Ipor är kanske inte mitt förstaval av öltyp och Black IPA är absolut inte någon öltyp som jag dricker särdeles mycket av. Jag har svårt att se att den svarta färgen tillför ölen. Stor dos humle, fin arom som inte ändrar sig särdeles på grund av de få procenten svartmalt som är allt som behövs för att få färgen. Om man använder sig av avskalat malt så får man mycket färg och arom utan att få med det beska, bittra från skalen.
Det var inte heller meningen att jag skulle dricka denna heller. Jag hänger ibland på när det ska beställas ett kolli av någon brittisk öl. Oftast förmedlas kontakten via Facebookgrupper och inte sällan hamnar mina öl i Hjo. Där ifrån ska de sedan på lite olika flyktvägar ta sig till Falköping och just denna gång blandades ölen ihop och istället för Magic Rock something så fick jag Black Betty.

Black Betty, Beavertown, Karlströms MaltNå, var detta ett misstag eller en vinstlott? Vi pratar ju trotts allt om en öl som ligger på 26:e plats på Ratebeerlistan över dessa svarta godingar. Svart färg är väl knappast oväntat och det finns inte mycket i ölen alls som är oväntat. Detta är en riktigt bra öl, gediget hantverk utan krusiduller. Aromen är fruktig och humlig. Stor kraftig maltighet gör att ölen särskiljer sig rejält från Schwartzbier. Mörk choklad, blommigt och grapefrukt. cork and cask, Edinburgh. Scent is medium caramel malt and lightly bitter. Pours very dense black with a medium tan head subsiding slowly. Scent is medium dense caramel and coffee. Taste is medium caramel and medium toffee with a hint of spices and zest. Mouth feels dense of caramel. Great. Torr fin avslutning. Ingen enorm beska utan snarare en balancerad öl.

Nej, det är ingen förlust att dricka Black Betty. Riktigt trevlig öl, välbalanserat IPA-bett och skön eftersmak.

Kommentera

