Brew Britannia – The Strange Rebirth of British Beer

Ni som följer min blogg vet att jag hämtar en hel del information från en blogg som heter Boak & Bailey. Jessica Boak och Ray Bailey skriver även i andra format och jag har nyligen troklat mig igenom deras Brew Brittania. Jag vet inte hur man ska beskriva den med någon klatsig mening främst för att den är lite annorlunda än de övriga ölböcker jag har läst. Den fokuserar på händelseförlopp, försöker förklara saker som händer nu genom att se saker i backspegeln och jag tror inte att det fanns varken ölrecept eller egentliga ölrecensioner i den. Det finns ett kapitel om ölbeskrivningar men det handlar inte om någon specifik öl utan om hur man på 1980-talet övertog provningsmetodiken och språket från vinvärlden.

Brew Britannia, Karlströms Malt

Det har visserligen tagit mig ganska lång tid att komma igenom boken men det beror mycket på mig och mindre på boken. De, Boak & Bailey har, skrivit en bok som inte börjar med Sumererna, inte heller handlar den om bryggprocessen utan istället handlar den om Brittisk ölscen från typ 60-talet och fram till idag. De har ett riktigt roligt Apendix om Brittish Brewing Family Tree där man ser lite hur folk (läs bryggare) har flyttat runt mellan bryggerier och hur Thornbridge har spelat en större roll än vad jag visste. Det är inte bara BrewDogs Martin Dickie som har jobbat där.
De kastar även ljus över Society for the Preservation of Beers from the Wood och hur den startades av några bankkompisar och några till. Att de, i alla fall inte enligt B&B, var helt

seriösa med sina egna föresatser. Inte i början i alla fall. Även CAMRAs framväxt speglas och så plockar de fram flera viktiga personer ur den sentida brittiska ölhistorien.
En riktigt rolig detalj att höra om var Firkin-pubarna. 1991 följde jag med en kompis som var au pair i London till en av hennes favoritställen. ”Det är dyrt där men de har alltid en bra pianist och det är så god stämning.” Vad den hette kommer jag inte ihåg men man klev av vid Elephant & Castle.

Rekommenderar jag boken? Absolut! Om man har intresse av brittisk ölhistoria och främst då de senaste årtiondena. Finns det någon svaghet med boken? Absolut igen, ju närmare nutiden vi kommer så blir det lite tunnare. Kanske inte så konstigt, det är svårt att tolka sin samtidigt när man är mitt i den. Fast det har de å andra sidan rättat till lite på sin blogg där man kan läsa lite kompletterande texter.

Kommentera

