The Famous Taddy Porter samt avslutande glastest

Egentligen hade jag inga problem alls för att utse vilken öl som skulle testas i Teku-cupan. Glaset är designat av två italienare och det är riktigt snyggt tycker jag. Jag har funderat länge på att skaffa mig ett par av dem men det har inte blivit av. Mängden glas här hemma är säkerligen en stor anledning till att de inte har blivit anskaffade. Slöhet en annan anledning och pris spelar också in.

Taddy Porter, Sam Smith, Tadcaster, Karlströms MaltDags att testa både glaset och inte minst en klassiker, Samuel Smith’s Taddy Porter.
Vad är det då som gör den så klassisk? Fråga inte mig, för jag hittar inte mycket fakta om bryggeriet och kan inte alls mycket själv om det. En starkt bidragande orsak är givetvis hög kvalitet på ölen, så pass att M. Jackson lär ha utnämnt ölen till en av världens fem bästa. Hur väl den skulle stå sig enligt legenden Jackson i dagens konkurrens får vi inte veta och själv har jag svårt att hitta så stora kvaliter hos denna öl att den hamnar på en topplista. Missförstå inget här nu, detta är en riktigt god öl men det finns så många goda öl numera. Partizan FES, The Kernel Imperial Brown Porter, O’Hanlon’s Port Stout, Old Chimneys Good King Henry eller By The Horns Gift of the Gab bara för att nämna några svarta, engelska öl.

Relativt stort och tätt skum med mörk färg. Rödaktig ton, tunn färg. Medium kropp och stor komplexitet. Låg kolsyra men jag tror att det var flaskan. Denna har lagrats i källaren och hade bf-datum Nov 2014 (jag borde verkligen dricka öl oftare) och jag gissar att den har högre kolsyranivå normalt. Mig störde det absolut inte hur som.

Aromen är maltig, syrlig, choklad och uns av kaffe. Inte enorm men väldigt, väldigt sammanhållen.

Mjuk lätt munkänsla, riktigt tvärkort eftersmak men sedan kommer den krypande. Detta är inte en öl med mycket beska. Lätt syrlighet finns där och en stor fruktig ton. Detta är en öl som bygger på tesen att en stout är rostad i karaktären medan portern är mjukare.

Riktigt trevlig öl och riktigt trevlig glas. Båda två levde upp till mina stora förväntningar. Taddy Portern lär dröja innan jag får chansen att uppleva igen men TEKU-glaset kommer jag använda flitigt. Klart bästa glaset av de jag har provat ur sejdelshopen.se sortiment. (Jag har fått glaset för att prova det)

2 reaktioner på ”The Famous Taddy Porter samt avslutande glastest

Kommentera

