Tio dagar senare, Young’s Double Chocolate

Youngs double chocolate, Karlströms MaltJag var inte riktigt så starkt på gång som jag trodde. Dessutom har livet varit fullt med annat än brittisk öl. Jodå, det kan faktiskt vara så. Falköpings Ölfestival som ett bra exempel men nu sitter jag här på kvällen och filosoferar över hur smakbilden har flyttats sig avsevärt vad det gäller öl. Jag håller koll på Poole Pirates i deras hemmamöte mot Belle Vue Aces och dricker ett glas av vad som en gång i tiden räknades som en öl med enorma mängder chokladsmak. Visst, skummet har en skugga av mjölkchoklad i färgen och aromen har en viss dominans av choklad men inte något nära vad som krävs numera för att något ska kallas Double Choclate. Lätt kropp, medium kolsyranivå och en lagom dos choklad här men alltså inget jag skulle kalla double. Nu ska det sägas klart att jag inte har någon information om att Double Chocolate syftar på doubbel choklad, det kanske är en double stout där man har klämt in ordet choklad. Alkoholhalten tyder på detta men egentligen ändrar det inte på mitt filosoferande. Jever räknades som en av värdens beskaste öl. Det är den inte numera. Chimay Blå med sina 9% räknades som tokstark. Alkoholstark är den fortfarande men på bolaget finns det i dagsläget en handfull öl över 14%. En gång i tiden var…. ölkartan helt annorlunda ritat och allt, precis allt!!! Har blivit bättre skulle jag vilja påstå och det kommer från en som hellre dricker tre pint London Pride än tre pint The Kernel IPA. Det kommer från en som gärna äter en grapefrukt men som knappast vill att min öl ska smaka som grapefruktjuice.
Young’s Double Chocolate Stout, är det en öl jag köper igen denna vecka? Knappast, den är lite blek bakom den där chokladen som faktiskt dominerar om än mera i avsaknad av andra komponenter än riktig dominant. Okej öl men inget att skriva hem om.

Kommentera

