Redo för öl igen

Kanske inte helt fri från förkylningen men till den hemlagade hamburgaren (jag har givetvis fött upp kossan själv, slaktat och malt den i garaget….) kändes det helt rätt att ta en öl och valet föll på ytterligare en BrewDog-öl. Zeitgeist. Den ramlar in i kategorin öl jag redan har recenserat men å andra sidan är det en fin, fin öl som jag redan från början visst skulle passa till min mat.

Zeitgeist, brittiska öl, BrewDog, Karlströms MaltOm jag jämför med mina intryck förra gången så kan vi börja med utseendet. Fortfarande ett stort skum som är mörkvit. Jag tycker nog att ölen är svart denna gången och börjar redan här fundera på om receptet är det samma så här sju år senare.

Choklad, lätta rostade toner och tydlig humle i aromen stämmer relativt bra med upplevelsen senast även om jag numera har druckit flera schwarzbier och därmed nog får hålla med om att humlens närvaro är betydligt tydligare här än hos sina tyska ursprung. Framförallt märks detta i smaken som har lagern lätta, fjädrande gång men som i den här ölen har fått ett sting av beska. Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om ölen. Att dricka den på egen hand då kan beskan bli lite åt det för fräna hållet men ihop med hamburgare och inte minst den råstekt potatisen så blir det riktigt bra där andra schwarzbier kan ha en tendens att mest kännas platta.

Kommentera

