Förkylning minskar lusten att dricka öl

imageVårförkylning kanske man skulle kunna kalla det. Ont i halsen och massa slem är resultatet och då har jag ingen lust att dricka öl och där med dåligt med inspiration för bloggen. Pliktrogen som jag är (okejdå, snål även om jag väljer att tänka sparsam) så har jag släpat mig till jobbet där jag har visat limning och kontursåg. Tur att man inte behöver vara helt ärlig när man pratar om inspirationskällan. Vet ni redan nu vilket bryggeri?

image

Malt: Själva basen för ölen skulle jag vilja hävda, trots att vattnet står för större delen av volymen. På samma vis upplever jag att passionen hos många av de nya bryggerierna är basen för deras framgång, passionen och småskaligheten/närheten till kunderna.

WE STARTED IN A RAILWAY ARCH IN BRIXTON’S RESURGENT MARKET DISTRICT AND WE MAKE MORE THAN HALF OF OUR DELIVERIES ON FOOT TO LOCAL SHOPS AND RESTAURANTS*
(Citat från bryggeriets hemsida)

image

Humle: Kryddan i ölen, det som ger det lilla extra. Och det är de olika personligheterna som man träffar på bryggerierna. Jag har inget att jämföra med mer än det svenska lärarkollegiet och antalet lite egensinniga, nyckfulla, fantastiska, uttrycksfyllda, udda, givmilda, kunniga, generösa människor bland bryggerifolket dominerar fullständigt. De som startade detta bryggeriet heter Jez and Libby and Mike and Xochitl.

image

Jästen: Den egentliga magikern i bryggningen. Bryggaren bara skapar en omgivning för jästen att trivas i. Fast utan denna omgivning (vört) så blir det ju ingen magi. Lite samma sak är det med öldrickare och bryggerier. Det är omöjligt med bara magiska bryggerier, det behövs en hel del öldrickare också. Om det här bryggeriet har en interkosmisk blandning av varelser eller bara en vanlig metropolitisk (var fick jag det ordet ifrån, yrar jag av feber, eller?) vet jag inte men som vanligt med de nya små bryggerier så har de en kärna av trogna fans. Kanske är vi delvis på väg tillbaka mot bryggeritrogna öldrickare igen.

image

Vatten: Givetvis har ni redan listat ut bryggeriet, eller hur? Det som förundrar mig mest är hur ett bryggeri som jag inte har besökt, inte har träffat någon bryggare eller annan personal ifrån, som jag inte läser en massa om, som jag bara har druckit en eller kanske två öl ifrån plötsligt kan dyka upp i sinnet som inspiration för ett vanligt barnpussel. Jag skyller på febern. Jag hoppas att jag snart är frisk och ölsugen igen.

Kommentera

