Ibland måste man prioritera om – att ta det rätta beslutet

Det finns många anledningar till att ta sig till Göteborgsmässan idag eller imorgon. Över huvud taget så är Göteborg Beerweek en väldigt trevlig upplevelse, tror jag för även i år så fick det bli andra aktiviteter för min del. Öl är ju något som är roligt och socialt och jag känner att jag är borta en hel del från familjen redan som det är. Dessutom så verkar det bli tunnare en någonsin på den brittiska ölsidan på mässan. Givetvis höll jag på att skriva. Åker man på En öl och Whiskymässan i Göteborg så ligger fokus mera på Svenska öl i allmänhet och Göteborgs med omnejd i synnerhet. Det lär inte vara några bekymmer alls att hitta en trevlig monter med lite trevliga bryggare i. Med Göteborgsdialekt, småländska eller kanske med engelsk brytning. Variationen är enorm.

Så nog hade jag kunnat hitta kul saker att Bishops Fingersmaka men fokus för min del hade ändå liksom legat på det brittiska och jag slängde iväg en förfrågan till importörerna lite sent i onsdags förmiddag så alla har inte svarat ännu men av de som har svarat så kan jag konstatera att det verkar bara vara BrewDog och Beavertown som är representerade med bryggerifolk. A. Nordqvist kommer att öppna några enstaka flaskor av Past Master 1966 och Vintage Ale 2013 men i övrigt har de bara standardsortimentet. Galatea har något enstaka från S:t Peter’s men inget spännande, nytt. Själva puschade de för Spitfire o Bishops Finger? Inte en flaska från Thornbridge, håller de på att backa ut helt från Svenska marknaden? Brewery International har inget nytt skrev de men om det innebär att de inte har något beprövat heller vet jag inte. Brewtrade (Electric Nurse liksom) har med sig Bearded Nurse Barley Wine från Weird Beard. 2014 och 2016 där den senare säkerligen ligger dem lite extra varmt om hjärtat eftersom de var över och bryggde den.

Så, bara för att göra det extra tydligt. Givetvis finns det massvis med bra öl, gott om bryggare, marknadsföringsfolk, andra trevliga ölnördar att träffa. För egen del så blir det istället att åka till bryggeriet och städa och sedan fredagsfika med mina barn och ikväll säsongens sista omgång musslor kanske. Definitivt så kommer det att bli lite god öl från källaren. Kanske, kanske sätter jag mig ikväll och skriver en recension, bara för att belöna mig själv till ett bra beslut.

Kommentera

