Punk IPA – dags för mig att göra en pudel kanske?

Post Modern Classic*. Säga vad man vill men attityd har bryggarhunden alltid visat. Med rätta och ibland med viss anstrykning av uppmärksamhetsnoja. Detta är en intressant öl att pröva, många år sedan jag drack den senast skulle jag gissa på. Jag vet ju att

(i) den är besk och otäck

(ii) mina smaklökar har justerat mig sedan jag beslutade mig för ovanstående omdöme

(iii) Jag har hittat lite kommentarer här och var om att detta är en öl som i mångt och mycket är väldigt lik Jaipur som jag håller så högt

(iiii) nyfiken om det faktiskt kan vara så att jag gillar den? Här gäller det att pröva sina favoriter, fast lite tvärt om.

Ljuvlig gulaktig färg med dragning mot apelsin. Humligt, tunga citrusaromer och så den där i min nos lite otrevliga, nästan köttiga karaktären som flera pale ale har. En otrevlighet som för det mesta försvinner med lite vädring så ock denna gången. Tvålig dyker upp i huvudet också men friskt och fläktigt över lag. Nog har de likheter även om jag i minnet håller Jaipur som betydligt sommarfriskare i aromen.
Så tar vi då första klunken, tänk att jag en gång i tiden spottade och fräste åt detta som obalanserat och tokbeskt. Icke nu mera, se detta som officiell avbön. Det är fortfarande väl mycket humlebeska för att vara en favorit men absolut lagom för att ibland vara precis det jag längtar efter. Tillräckligt mycket kropp för att bygga upp en balans. Lagom med den lilla sötman. Malten finns där men bara som en bärare av ölen. Oväntat mild och kort efterbeska. Kunde gott ha varit längre men det är också en av de två sakerna jag skulle vilja ändra hos den här ölen.
Skönt att få utmana sina egna fördomar, funderar nästan på att pröva 5 am Saint å det snarast. Hade det varit en fredagkväll jag provade detta så kanske, kanske hade jag gått ner i källaren och trollat fram en Tokyo. Avslutar med en bild hur ölen hamnar i strupen istället för slasken.

Brewdog, Punk IPA, Karlströms Malt.jpg

*Brewdogs egna beskrivning av ölen

En reaktion på ”Punk IPA – dags för mig att göra en pudel kanske?

Kommentera

