Det blev en burköl – Beavertown Holy Cowbell India Stout

Någonstans håller jag nog deras Smogrocket snäppet högre men den här dagen ville jag ha mera humle och mindre rök. Jag brukar ju säga att jag inte är någon humleentusiast men följande beskrivning som jag klipper från Beavertowns hemsida
Beavertown Holy Cowbell, Karlströms MaltThe Bollywood of beers. We wanted to build a recipe which really pushed the love affair between dark malts and hops. So we designed the brew around allowing the hops to sing on top of a dark malt bomb. We aimed to brew an almost dark chocolate-like base beer and then piled on with the tropics of summit and centennial hops, lifting the waves of smooth chocolate off the tongue. We categorise Holy Cowbell as an India stout. ‘India’ coming from the same meaning behind ‘India’ pale ale. Basically lots and lots of hops added in their masses at the end of the boil and then in dry hop, to extract maximal hop flavour and aroma!”

India Stout – tja, varför inte? Jag är inte emot att man utvecklar nya öltyper och detta kunde man nog kalla Amerikan Stout om man skulle vilja, eller India Stout. Ratebeer kallar den för en Svart IPA. Om detta är en svart IPA så är det den absolut bästa Svarta IPAn jag har smakat.

Även denna har en intensiv arom, men inte bara humle utan en hel del maltiga, rostade toner. Kaffe, choklad, rostade nötter men samtidigt mjuk och rund i munkänslan. Lätt att dricka, en väldigt välsmakande stout.

Kommentera

