Fourpure IPA

Jag var som sagt på blixtbesök i Skövde och satt och arbetade på Bishop Arms. Givetvis höll jag utkik efter brittiska öl och med tanke på vad jag har skrivit så var det lite av ett halleluja moment att hitta Fourpure IPA. Kanske inte riktigt samma jubel från mina smaklökar, det visste jag sedan innan, detta är en öl med mycket beska, rätt tung till karaktären. Liten och satt hade man kanske sagt om man hade pratat om den som en hund.

Aningen disig öl, orange, gulaktig färg och ett medium skum.
Aromen: ananas, passionsfrukt, mycket humle som pendlar mellan tråkigt tung och mäktigt tung. Intensiv, absolut. massor av citrus, grapefrukt, osv … mycket intensiv!
Smak: Lite spretig och brötig. Det fruktiga, citrusaktiga finns där men även en hel del vegitativa smaker. Jag hittar tydliga brittiska avtryck, nästan som BTHs Hopslinger. Karmell, maltighet och lite smörkola. Eftersmaken drar med sig mera beska och jag börjar efter ett tag att tänka på John Keelings beskrivning av humliga Ipor. Det första klunkarna är spännande, sedan känner man att en pint kommer räcka och med 1/3 kvar så funderar man på om man verkligen ska dricka ur. Riktigt så långt ner dras inte denna IPA men de första klunkarnas spänning dras ner av maltbasens tyngd. Denna ölen är inte någon ersättare till Thornbridge Jaipur men den är heller inte otrevlig.

Återkommer imorgon med nästa och sista öl från detta besöket och då blir det bild. För det var en burköl jag valde, och en burk kan man ta hem och fotografera.

Kommentera

