Hur var det nu med det Brittiska utbudet i Sverige (del inte vet jag men jag har tjatat massor om det och har två delar kvar)

Jag lovar inte på något vis att knyta ihop den här säcken men kanske eller och åtminstone delvis. Jag drog ju iväg två e-brev, ett till Systembolaget och ett till Spendrups angående statusen hos Brittiska öl i Sverige, idag (fast det var ju i mars typ jag gjorde det.) De förstas svar har jag redan behandlat och här kommer Spendrups svar samt mina tolkningar.

Jag började med att rota runt på deras hemsida och hittade inte så mycket, varken om Londonbryggerierna, Spendrups gjorde ju en Londonsatsning med Crate, BTH, Redemption, Fourpure, Signature Brew och London Fields inför hösten 2014 eller om deras brittiska flaggskepp Adnams. Konstigt, ska man sälja öl behöver man visa upp den. Det förstår även en ölnörd som jag.
Att Adnams nu inte fanns med på deras hemsida är inte så svårt att fatta eftersom Adnams numera importeras av Cask Sweden. Av deras London Callingsatsning så finns fyra av bryggerierna kvar. Man har droppat London Fields och Signature. Jag tror inte att tanken från början var att ha alla sex bryggerierna. Man plockade över dem hit, provade lite och kör nu vidare med dessa fyra.

Provsmakning av Crates öl, Karlströms MaltPå frågan om de satsade med dem för Systembolagslansering så fick jag det något avvikande svaret att de fanns i Beställningssortimentet alla fyra.
”Generellt så kan man saga att klassisk Brittisk öl har haft en vikande efterfrågan, däremot så har craftbryggerierna en uppsving, som på många andra marknader.” svarade Björn Mannervik på frågan om hur brittiska bryggerier står sig.

Summerar vi ihop så ser jag en otroliga massa Newcastle Brown Ale som säljs och den siffran verkar inte vika. Fuller’s stärker sig men kanske är det på bekostnad av de övriga, traditionella, regionala bryggarna. Craft-Industrin, jag ser satsningar men jag tycker mig inte riktigt se genomslagskraften. Meantime var med i bilden för 7-8 år sedan, nu nästan helt borta. Thornbridge har backat, Tiny Rebel kom aldrig igång. Beavertown lurar i vassen men varför inte Brew By Number har kommit längre det vet jag inte. Eller så vet jag svaret. Det finns så mycket att välja på att det är svårt att hitta en trogen kundkrets längre. Och så hårt som Elexir Wine har arbetat för Amager i Sverige ser jag ingen importör göra med sina brittiska bryggerier. Redchurch och hur detta bra, stadiga, trevliga bryggeri med en okej uppställning grundöl och en del riktgit trevliga experimentbrygder nästan gömdes undan av Galatea visar ju hur viktigt detta arbetet är. Det ska bli spännande att åka ner till Göteborgsmässan och titta hur de olika importörerna lyfter fram sina brittiska inslag i portföljerna.

2 reaktioner på ”Hur var det nu med det Brittiska utbudet i Sverige (del inte vet jag men jag har tjatat massor om det och har två delar kvar)

  1. Hei. Det samme skjer i Norge. Og i særlig grad på butikknivå opptil 4.7%. Engelske øl blir nedprioritert i forhold til norske mikrobryggerier. Problemet er at ”norske” Bitter, PaleAle, Golden ale etc ikke har den kvaliteten som de engelske har. På vinmonopolet er det også lite engelsk på bekostning av mye innovativt øl som ofte ikke faller i smak hos meg…morsomt, men kun engang kjøper jeg disse øllene. Bruker bestillingsutvalget på Systembolaget i Strømstad, men også der blir tilbudet dårligere.

  2. Roligt att få rapporter från Norge, tråkigt att ni ser samma sak för de brittiska ölen. När det gäller rent kvalitetsmässigt så finns det ju två sätt att se på det. Antingen måste vi bli bättre på att brygga bitters, PaleAle o.s.v. eller så nöjer vi oss med att importera. Själv vill jag ha båda två vägarna. Jag gillar lokalproducerat men jag gillar också att drömma mig bort…. Ölen kan ju ha den funktionen också.

Kommentera

