Black Isle – Black Islay: Kinderäggsliknande provning, Barrel Aged Beer provsmakningsglas, öl som har blivit stående och en trevlig öl från ett aktuellt bryggeri

Vi fortsätter med glasen som jag har fått från sejdelshopen.se för att prova. Detta glaset är utvecklat av Spiegelaus i samarbete med bryggmästarna hos flera amerikanska storbryggerier. På hemsidan står det fyra av världens stora bryggerier som tillverkar fatlagrad öl men jag tycker att jag kanske saknar både Innis&Gunn samt något lambikbryggeri. Fast utveckling kanske skedde i USA? Bryggerierna är i alla fall Great Divide (underbara Yetilagringar för övrigt), Green Flash, Uinta Brewing och Cigar City.

Glaset är precis som de övriga väldigt skönt att hålla i och effekten av det påminner väldigt mycket om det vanliga provningsglaset. Det rymmer gott den 33 cl flaska som jag provade men någon stans så kändes det ändå bra att inte hälla upp hela flaskan. Jag nöjer mig med att fylla på cirka 20 cl vilket ger mycket plats i glaset för att snurra och lukta vilket man gärna gör på öl som detta glaset är tänkta för.

Vad är det för en öl jag provar då? En tokgammal öl som jag antar med ledning av den påhängda lappen att det är via Systembolaget som jag har köpt den här ölen. Skummet är cappuccinofärgat och relativt klent men det stannar kvar under lång tid, färgen är inte svart längre som namnet antyder utan mera kraftigt mörkt brunt. Kanske färgen ändrar sig med lagringen, jag hällde väldigt försiktigt och det var en kraftig bottensats kvar i flaskan. Bäst före var april 2013 vilket får mig att undra hur länge har den blivit stående?
Aromen är riktigt underbar, inte enormt komplex men mångfacetterad och harmonisk. Torkad frukt, vanilj, karamell, fudge och choklad. Inte alls någon whisky eller rök men så är Bruichladdich en väldigt lätt sort och vanlijtonen kommer givetvis från faten. Smaken
kommer inte med några överraskningar, chokladen drar mera mot kaffe men annars väldigt lite skillnad mot aromen. Mjuk kropp, låg kolsyra, riktigt lätt i kroppen för en sådan här öltyp.

Summering. God öl som inte alls har mått illa av sina år i källaren. Jag ser fram mot att pröva deras Red Kite som kom in i ordinarie sortimentet nu i mars månad. Organisk öl som vanligt när det gäller Black Isle.

Kommentera

