Att planera sin resa

Jonas kommenterade ett av mina inlägg med en länk till www.perfectpint.co.uk/

En utmärkt sida när man ska planera. Jag har själv aldrig använt den i England för jag har aldrig haft regelbunden uppkoppling. Dessutom har jag sällan behov av att vet vilken sorts öl som finns på vilken pub. Där emot kan man via ölutbudet se om puben har många eller få pumpar. Givetvis är inte informationen 100%ig men den är bra nog för att använda i planeringen
planering suffolkEtt annat ställe jag letar information på av CAMRAs Good Beer Guide. Den känns mera pålitlig när det gäller pubarna men perfectpint-sidan är bättre när det gäller att hitta bryggerierna.
Vart man väljer att resa kan bestämmas av många olika saker. För egen del har det inte varit ölen i sig som styrt någon gång. London blev det av enkelhet, smidigt att ta sig dit och inte minst runt. Suffolk är en landsända som jag gillar sedan innan och dessutom är den inte överhopad, varken av turister eller lokalbefolkning. Cornwall passade familjen bra. När resmålet är bokat är det bara att börja leta i t.ex. nämnda två källor. CAMRAs lokala sidor kan också vara till hjälp. Speciellt om man vill leta efter lokala öl&cider fesivaler. Tyvärr så är det sällan som de lokala CAMRAtidningarna ligger på nätet men det händer. När jag har hittat området, bestämt ungefärlig resväg så är det ara att börja kontakta bryggerierna men även att leta efter icke ölrelaterade saker. Lite kultur, underhållning och trevligheter vid sidan av pubarna är inget måste men gör enligt mig resan mera minnesvärd. Go tur på er!

Kommentera

