Lite halvsvar på mina frågor

Det är klart att det kan vara känsligt att fråga, varför har vi så lite Brittisk öl i listorna. Jag fick en del svar men inte fullt ut. Jag har alltså skickat en fråga till Systembolaget och till Björn Mannervik hos Spendrups. De senare för att höra mig för lite om Calling Londonsatsningen, en satsning som jag själv inte har sett något alls av. Troligen för att jag så sällan är ute på lokal. Systembolaget sade det inte rakt ut men påpekade att man hade 49 olika nylanserade öl förra året. Jag tolkade det som att de inte tyckte att det var ett dåligt utbud. Vilka dessa var har jag inte koll på, inte heller t.ex. om man räknar in Fuller’s Old Winter Ale där. Den känns ju knappast ny om jag säger så.
Dessutom pekade de på de fem öl som de har haft med i år. Red Kite Amber Ale från Black Isle Brewery i det fasta sortimentet och sedan fyra tillfälliga nyheter. Abstrakt 19 (BrewDog), Ring Your Mother (Buxton Brewery), Innis & Gun Irish Whiskey Finish samt Old Freddy Walker (Moor Beer Company) Fast 5 öl av cirka hundra (99 stycken om jag räknade rätt) är inte mycket från en sådan stor ölnation.
För att liksom leda in på en diskussion/upplysande dialog istället för att verka gnällig (vilket är vad jag faktiskt är) så hade jag valt att ge lite egna förslag på anledningar. Kanske är priset högre på Brittiska öl? Jag har själv upplevt det så. Över tre pund var snarare regel än undantag i sommras för ”craft beer” som inte såldes på Supermarkets. Men enligt svaret så är så inte fallet

”Brittisk öl har i stort sett samma prisläge som andra jämförbara ursprung.” slut citat. Vadå andra jämförbara ursprung? Det finns givetvis inget att jämföra med.

Om det, i mitt tycke, bleka urvalet kom sig av att importörerna inte erbjöd tillräckligt kvalitativa sorter fick jag inget svar på. Systembolaget lanserar bara de mest intressanta sorterna bland de som offererats. Jaha, jasså och så kommer det med jämna mellanrum Buxton just nu, å det är bara en slump då kanske. Plus Buxton/Lervig Trolltunga Goosebeery Sour IPA som kommer den 8 april.

Nåväl, som man ropar får man svar och jag fick distinkt svar angående Jaipur, den hade sålt för illa med sina dryga 110 000 liter 2014. Häftigt att inte 110 tusen liter räcker till för att få vara kvar i rullorna. Dessutom kommer det Brewdog Albino Squid Assassin, Wild Beer Sleeping Lemons och Magic Rock Salty Kiss under våren. Fast mer än 4-5% av antalet nyheter är det ju inte. Jag återkommer med Spendrups svar.

Kommentera

