IPA-glaset

Fuller 170 jubileumSka man inte ha två glas, något slags referensglas frågade min hustru när vi prövade IPA-glasen? Vill du dricka så mycket öl undrade jag lite retoriskt? Givetvis, om man skulle vilja ha ett riktigt bra test så skulle man ha fulla glas och gärna tre, fyra olika glas. Är ett IPA-glas bättre till en IPA än stoutglaset och vice versa. Eller är något av glasen bättre rent generellt? Vad jag gjorde var att jag efter halva glaset hällde över i ett ”vanligt festivals” kupigt glas. Kanske inte någon riktigt bra metod för att jämföra.

God känsla i glaset kommenterade hustrun och jag kan bara hålla med. Glaset ligger bra i handen men om jag kan märka någon skillnad på ölen tvivlar jag på. Ölen vi testade med var Fuller’s 170-årsjubileumsöl och en riktigt god sådan. Kraftig arom men den höll i sig även efter byte av glas. Den största skillnaden mellan glasen är att ”standardkupan” har en tjockare och rundare kant. Lite tråkigare känsla är det bästa som jag kommer på att beskriva det. Summering, fint glas, god känsla och funkar fint med ölen.
Som i de övriga nyligen genomförda ölglastesten så var glasen varuprover från sejdelshopen.se

Kommentera

