Newcastle Brown Ale (Del 3) – Fenomenet

Vad kan det nu vara för fenomen jag pratar om? Newcastle är väl inget speciellt, eller? Knappast för de flesta av er som läser det jag skriver. Kanske så till vida att flera av er drack den med stor glädje ”förr”, innan ni hittade andra favoriter.

Det ”fenomen” jag pratar om är imagen som denna öl har bland konsumenter som inte har snöat in på stilar, humlesorter, bryggverk eller ens var en öl är bryggd. En lyxigare öl, kraftig smak och en massiv trendaura. Jag håller alltså inte med alls men den har funnits även om jag upplever att den håller på att backa. För några år sedan kände jag mig nästa upprymd, vi skulle få ett riktigt ölställe i Falköping. Ägaren skulle satsa på kvalitetsöl, kvalitet var för övrigt ett ord jag missade i uppräkningen innan. Kvalitet och äkthet. Det skulle inte bara vara Mariestad Export, nejdå. Vi ska också ha äkta öl i klara färger som man kan se den fantastiska färgen. Det är inget direkt citat jag gör så här, flera år senare men meningens innehåll är precist. Jag hör inte till restaurangernas favoritkunder med tanke på hur sällan jag går ut. Så rent statistiskt sett så har jag ett synnerligen klent underlag för min tes. Den vanligaste grejen som får iväg mig är after work med jobbet. Första gången någon slogs sig ned bredvid mig sägandes något i still med ”Vi som dricker kvalitetsöl” blev jag riktigt förvånad. Jag skålade glatt med och passade mig för att vara allt för tydlig med mina åsikter eller för att komma dragandes med andra ölsorters namn. Newcastle Brown Ale har räknats som en öl som sticker ut. Jämför vi med Mariestad Export som inte sticker ut och folk istället frågar mig om jag ens skulle tänka mig att dricka sådan öl. Mariestad, för vanligt hederligt folk. Newcastle för ölsnobbar, typ.

Glädjen över att få ett vattenhål med bra ölutbud i Falköping har grusats flera gånger men kanske jobbigast var det då jag hade pratat med en ägare, om ställets känsla, om hur man skulle kunna få folk att komma in på bara en öl, om den fantastiska ölrevolution Sverige gick igenom (detta är fem år sedan) och hur ridån går ner för mig när hen uttryckte att ”Jovisst, vi ska ha lite häftig öl för de yngre, t.ex. Newcastle Brown Ale!”

En reaktion på ”Newcastle Brown Ale (Del 3) – Fenomenet

Kommentera

