Buxton Raspberry Rye i nytt glas

Buxton Raspberry Rye, Karlströms MaltAlltså, det är inte så att Buxton har börjat med nya flaskor utan jag prövade att dricka den i ett av mina testglas från sejdelshopen. Glasen har jag alltså fått för att testa och nu var det dags för Witglaset som det kallas i webshopen fast på glaset själv satt det en lapp som sade American Wheat. Jag har inte druckit massor med American Wheat men om man generaliserar ordet American så borde det handla om öl med markerad till överdriven beska och humlearom, något som en wit knappast har. Nu spelade detta knappast någon roll för jag slog i Buxton Raspberry Rye! Till mitt försvar kan framföras att det enligt etiketten är en Berliner Weisse.
Enligt Portersteken så skulle detta vara en hallonintensiv syrlig sak, helt klockren för hallonölsälskare. Riktigt så bra upplever jag den inte, det finns massor med orena smaker som fladdrar runt, lite hästfiltar och kattpissgrejer, inte helgalet alls men inte helgjutet heller. Det står visserligen 2017 på flaskan som bäst före men frågan är om inte ett år hade varit lagom. När jag tittade runt på nätet på bilder så tycker jag mig kunna se att många har blankare, rödare öl i glasen än vad jag fick nu. Jag tror att jag hade en flaska som var aningen sleten.

Över till glaset istället, detta glaset har en form som är väldigt lik stouten. Lite mera satt fot, lite bredare och kortare. Detta gör att man får mera av kupan i handen och värmer därmed upp ölen lite mera och snabbare. Kan säkerligen vara bra ibland men generellt så tycker jag att det är mindre väl. Det är ett riktigt stort glas med sina 75 cl totalvolym vilket passar bra för veteöl som skummar mycket men även stout eller bitters efter som dessa inte sällan kommer i halvlitrar. Ett allroundglas men inte riktigt för alla ölen för det kändes lite fjuttigt med 33 cl i glaset. Ett fullt glas är trevligt startläge. Skulle jag välja mellan stout eller witglaset så blir det stoutglaset. Bättre fot och bättre storlek. Å jag hoppas på bättre öl från Buxton men de ska få flera chanser.

Kommentera

