Fascinerande om Guinness

Här kommer ett antal etiketter, visst är de vackra. Jag har inte någon information om dem men titta på dem. Ser ni det uppenbara? Själv hade jag kanske missat det om inte jag hade gått i skola hos ölhistoriken Ron Pattinson

Ser ni vad det står, bottled by…. Det är alltså inte Guinness själva som hällt ölen i flaskorna. Detta var normalt förfarande under 18/1900-talet. Bryggerierna sålde alltså fat som sedan buteljerades av andra. Smidigare transporter antar jag var en anledning. Jag antar att det fanns en anledning att de så tydligt påpekade att det var den äkta varan i glasen. Jag minns att jag har lärt någon stans att, om jag kommer ihåg rätt, pubägare inte sällan spädde ut ölen. Ibland så mycket att man behövde ha i salt för att förstärka smakerna i ölen. Kan tänka mig att det fanns ett visst intresse från ohederliga buteljerar att pytsa i en billigare öl i flaskorna. Läs mera här

Kommentera

