Och frun hon jublade

sejdelshopen, Karlströms Maltinte alls mycket om man ska hålla sig till sanningen och det ska givetvis göra men jag var ganska glad. Jag har blivit ombedd av sejdelshopen.se att testa lite av deras glas här på bloggen. Givetvis ville jag göra detta. Idag kom glasen och jag plockade upp, lycklig som et barn på julafton. Kan inte säga annat än att jag gillar glas, det är definitivt godare att dricka en Fuller’söl i ett Fuller’s glas (kolla in de nya) och jag plockar gärna fram mina olika glas för olika tillfällen. Westmalle till Westmalle Tripple är ju klockrent. Framöver tänkte jag göra sida riktiga test men ikväll valde jag ut ett glas att pröva, bara för känslan. Stoutglaset, om jag nu tog rätt för IPA och Witglasen är väldigt lika stoutglaset, fick bli första glaset ut. Skillnaden mot ett klassiskt pintglas är att detta har fot fast den är tjock och en del av glasvolymen. Ölen smakade bra och glaset fyllde sin funktion. Mest slående mot pintglasen är tjockleken. Ett bra ölglas är inte för tunt eller för tjockt. Pubglasen har gärna lite för tjock kant så de ska hålla några gånger längre medan detta glaset har en mycket behaglig känsla mot munnen. Varför denna form skulle vara bättre för stout än för andra ölsorter låter jag vara osagt men försöker återkomma senare.
Vad har ni själva för favoritglas och är det formen eller dekoren som gör det till favoritglas?

Stoutglas, By The Horns, Gift of the Gab, Karlströms Malt
Trevligt att hålla i glaser, klart bättre munkänsla än pintglasen.
Kommentera

