Newcastle Brown Ale (del 1)

Newcastle Brown Ale är en spännande öl, i alla fall historiskt, produktionsmässigt och som fenomen här i Sverige. Hur den smakar? Inte så spännande kanske.
Jag triggades igång via en kommentar på Facebook att söka lite mera fakta. Den stora frågan är om vi ska börja långt bak i historien och gå framåt eller om vi ska börja i nutid och går bakåt? Eller mitt i?

Jim Porter heter mannen som skapade ölen. Han var bryggare i tredje generationen och hade under det stora kriget tjänstgjort vid Staffordshire Regiment. Enligt wikipedia så hade han arbetat med receptet i tre års tid innan det lanserades 1928, snart 90 år sedan. Han blev kvar vid bryggeriet under många decennier och 30 år efter lanseringen så hade han stigit till vd för företaget.
Det öl som Jim Porter skapade var en blandning, gissar jag, mellan två öltyper och det var kanske proportionerna han letade efter.
Dels var det den lite svagare Newcastle Amber som går att hitta bilder på etiketten om man söker runt på nätet till skillnad från den starkare, typ 7,5% öl, kanske kallad Newcastle Star.

newcastle-amber-ale-labels-the-newcastle-breweries-co_45260-1
En av de bilder jag hittade på nätet. 50 och 60-tal verkar etiketterna vara ifrån

Det var så här att jag skrev till Heineken och frågade, bland annat om ölen fortfarande var en blandning eller inte vilket var en av sakerna som jag ville få bekräftat. Svaret jag fick var

(Min fråga först: is Newcastle Brown Ale a blend of two beers still, and if so,an you bring some light over these two beers? If not, when did this practice stop? Also, Is Newcastle Brown Ale brewed at John Smith in Tadcaster since 2010? )

Heinekens svar: I never heard of this practise but Newcastle Brown Ale is not a blend of 2 beers and it has not ever been.

Nu blir man ju fundersam men bloggaren/ölhistoriken Martyn Cornell hjälpte mig vidare. Han gav mig några källor för att ölen är en blandning. Jag lämnar över till Mr Cornell, ”Michael Jackson confirms this in his Beer Companion (1993), writing: ”A distinctive feature of production is that Newcastle Brown is a blend of two ales made for this purpose. One of these, a stronger dark ale, is not available in its own right … the lower-gravity beer in the blend is marketed as Newcastle Amber … the brewers feel that the production of the strong ale creates fruity esters that would not occur if Newcastle Brown were made in a conventional way, without the blending procedure.”

Jag skickade M. Cornells svar vidare till Heineken men har inte fått någon respons på detta. Däremot bekräftade att Newcastle Brown Ale numera bryggs av John Smith i Tadcaster, alltid något.

2 reaktioner på ”Newcastle Brown Ale (del 1)

Kommentera

