O´Hara’s Christmas Velvet

Lite Irländsk öl, eventuellt den sista julölen från förra året. Skulle vara underbart kul att få åka till den Gröna Ön igen. Jag var där 1989, 1995 och 2001. Alla tre besöken skedde innan jag hade hittat mitt ölintresse och innan Irländsk Ölindustri hade vaknat till liv igen (lite slarvigt uttryckt men ni fattar nog hur jag menar även om arbetarna på Thomas Caffrey’s, Murphy’s eller Beamish&Crawford inte håller med) Även om jag i efterhand har förstått vilken underbar upplevelse jag fick vara med om straxt väster om Dublin på Grand Canal där man transporterade symboliskt några träfat med Guinness Cask till pubarna. Ölen kom inte hela vägen från Dublin för kanalen hade inte restaurerats ännu. Inte fattade jag vad jag missade när jag drack en pint vatten på puben den eftermiddagen.
Oharas Christmas Velvet, Karlströms MaltSvart och ett mörkt skum som försvann fort som bara den och efterlämnade inget mer än längan
Doftar av rostade toner och lite humlekaraktär, inbjudande och lovande arom.
Hög kolsyra ger en bubblande känsla som lättar upp den annars rätt tunga smaken. En hel del kraft här av rostade, skarpa toner. En allt utom inställsam stout detta. Var finns Velvetkänslan? Jo den kommer mot slutet och när man har snurrat ut lite av kolsyran. Kaffe i både arom och smak medan den allsmäktiga vaniljen kommer mera mot slutet. Inget konstigt, inget avancerat, inget som överraskar utan en Extra Stout som levererar. Beroende på vad man vill uppnå för stämning så kan man välja Guinness eller O’Hara´s Fast det är klart, Christmas Velvet var ju just en julöl. Annars är det enligt Ratebeer samma öl som vanligen kallas för Leann Folláin. (=Cider hälsa enligt translate?)

Kommentera

