Lite irländsk öl, Extra Stout by Guinness

Två saker som förvånar mig. Harpan och skillnaden. Harpans betydelse i den Irländsk folksjälen kan säkerligen argumenteras bättre än här men sedan 1200-talet har den funnits i statsvapnet (kan man prata om ett statsvapen då?) Vad få lägger märke till, okej jag ska inte försöka skryta utan jag läste det någon stans. GuinnessHarpan är vänd åt vänster medan den officiella är vänd åt höger. En detalj i det hela är att Guinness var före irländska staten. Bryggeriet skyddade sitt märke 1876 och när irländska staten sedan började använda det på 20-talet så vände de på harpan för att särskillja dem åt. En gammal symbol är det hur som helst.

Guinness Export Stout, Irländska öl, Karlströms MaltDessutom verkar det ha gott många människor förbi att Guinness Draught och Guinness Extra Stout inte är samma öl. 5% och 4,2% visar på viss skillnad men över lag så är det faktiskt två skillda öl. Jag inte vitt skilda men skilda öl. Exporten stouten är en bättre öl hela dagen får jag nog lov att säga.

Aromen är inte alls så rostad som man skulle kunna gissa. Snarare maltig och fruktig. Först på slutet kommer lite mera rostade toner och främst då i form av syrlighet än av just brända smaker. Det luktar lite av choklad men det hittar jag inget av i saken och så återvänder det i eftersmaken. Rätt elegant faktiskt. En okej öl, men det är svårt att greppa att den en gång i mitt och i andras tyckande var en annorlunda och spännande öl.

Kommentera

