Stingo, the beer

Jag borde ha förstått att det var som att kasta pärlor för svin att bjuda min fru på denna öl men man vill ju aldrig sluta försöka. Kan bara lova att varken min far eller fru närmade sig denna ölen med alls den respekt som traditionen kräver. Eller gör den det? Kanske var det jag som hade för mycket respekt? Fanns det ens möjligheten att jag inte skulle tycka om den? Bara namnet, Samuel Smiths Yorkshire Stingo dryper av tradition. Yorkshire Squares, Stingo… jag får försöka återkomma lite här för i ärlighetens namn vet jag inte mycket om det. Stingo är någon slags ölstil och detta är den andra Stingoölen för min del (den första var i somras i Cornwall) Yorkshire Squares är en slags jäsningsmSamuel Smith Yorkshire Stingo, Karlströms Maltetod med två våningar och att man pumpar runt ölen för att jästen inte ska sedimentera ut, eller något. Jag sätter upp båda begreppen på listan över kommande blogginlägg

Utseende: Mahognyfärgat, riktigt klar färg

Arom: lätt syrlighet, russin, torkad papaya, bränt socker, vanilj

Smak: Viss sötma men absolut inte tung, kladdig sötma. Distinkt syrlighet, toffe finns där för att påminna om att detta är en engelsk öl. Ganska jordiga smaker med insmickrande russintoner som alternerar med honungen. Medium kolsyra och så lite ekighet som kommer mot slutet innan den långa eftersmaken rullar in med lite rökig karaktär.

Kommentera

