Rip Tide (BrewDog)

Dags för lite öl. Man blir så törstig av att läsa pressreleser och rapporter. Varför inte något törstsläckande eller en rejäl stout? Det senare får det bli. Om BrewDog finns massor av säga men det mesta är redan sagt och jag tycker att de är lite högljuda i största allmänhet så jag håller ner bryggeripratet här och koncentrerar mig på ölen. Rip Tide är på något vis min ersättning för den Tokyo jag inte har råd att dricka varje gång jag vill. Inte ork heller kan man säga för Tokyo är en öl med kraft. Det stämmer visserligen med Rip Tide också men det är skillnad på 18,2% och 8%. 10,2% skillnad faktiskt och den känns. Detta är en öl fortfarande, med stor kropp, mäktig munkänsla. Massvis med smak givetvis och likt BrewDogs alla öl (mer eller mindre) så är humle ständigt närvarande men här finns den mest som beska och en gräs(l)ig efterbeska. Hur skruvat det än låter så är detta en öl som mår bra av whiskey till den. Lite lättare irländsk sådan, kanske är det just gräsigheten som gifter sig. Gott så det förslår faktiskt.

Rip Tide (BrewDog)
Helsvart med ett cappusinofärgat skum som lägger sig kvar med en halv centimeters höjd. Det luktar sherry, kaffe, melass. En kraftig kropp som man gärna vill ha i en sådan här öl. Mjuk munkänsla. Mycket rostade toner i eftersmaken. Riktigt trevlig öl. Skönt att ha några av dessa i källaren.

Malt, maltkvarn, Nya Victoria, Karlströms Malt, stout

En reaktion på ”Rip Tide (BrewDog)

Kommentera

