Om Cask är framtiden, varför satsar Fuller’s då på keg?

Egentligen säger rubriken allt men på klassiskt spanarmaner måste jag väl försöka komma med lite bevis, exempel som styrker min tes.
Exempel nummer 1:
Montana Red, en american red ale enligt Fuller’s pressrelease eller en hoppy pale ale. En öl på 4,5% med Galaxyhumle. En öl som givet för att vara på keg.

Exempel nummer 2:
Bara två månader efter Montana Red så presenterar man Fuller IPA på keg, jag är inte helt säker här för det är förvirrat men om jag fattar rätt så har deras IPA (Bengal Lancer som den heter normalt i hemlandet) inte funnits på keg innan utan bara cask.

Pubclips 3Exempel nummer 3:
En antinyhet kanske det kan kallas men klassikern Chiswick går från att vara året-runtöl till att vara säsongsöl. Okej, i rättvisans namn, den finns både som keg och cask men det är inte kegsidan med sin längre hållbarhet som tar mest stryk och det finns ingen tvekan om vad som kommer vara mest saknat. Få öl visar upp så stor smakrikedomsskillnad som Chiswick Cask och Chiswick Keg.

Alltså, Fuller’s har inte läst Cask report, eller? Självklart har de gjort det och de har gjort sina analyser och det är nog så att de inte tror sig kunna stå för ökningen utan ser större chanser i andra segment. Jag avslutar med ett citat från Boak&Bailey
”We’re not sure this particular brewery need be so obsessed with getting involved in Craft Beer, especially if it’s at the expense of what they do best, and what makes them almost unique in London: brilliant cask-conditioned bitter, best bitter and strong bitter, served in great old pubs.”

Kanske ligger det något i det hela. Fuller’s ser hela Craft Beer rörelsen och vill hänga på, kanske kan de göra det bra, kanske borde de hålla sig till traditionella Casks. Jag gillade Jubileums IPAn och jag tycker Wild River är okej men jag känner ingen som säger wow, uff, tok i himlen vilken humlekaraktär om dem, fast vadå, Craft Beer handlar väl om mer än bara humle, eller?

Kommentera

