Klart bättre än vad det verkade med Brittiska öl på Bishops Arms

Jag nämnde lite kort när jag skrev om Traquair Jacobite Ale att ölutbudet av Brittisk öl på Hamngatan var minst sagt magert. Bara någon dag senare fick jag Bishops Arms medlemsbrev i e-posten. De kommer att ha en brittisk festival i slutet av februari men det stod inte så mycket mer än att Sheperd Neames 1698 skulle finnas på tapp hos alla BA-ställen. Jag skickade iväg lite frågor till BA centralt men har inte fått något svar ännu. Jag frågade lite allmänt om festivalsveckan, om hur BA ser på Fuller’sdominancen, om man hade andra bryggerier i åtanke när man valde Sheperd Neame som festivalsölen. Personligen hade jag tyckt att det hade varit kanonkul om t.ex. Weird Beard, Harvey’s, Brew By Number, Summer Wine, By The Horns eller ja listan kan göras väldigt lång på bryggerier jag gärna hade sett lyftas fram. Om man nu ville göra en festival menar jag.
Nu gled jag ifrån ämnet lite. Hur som Hamngatan, Göteborg, dåligt utbud av brittisk öl. I fredags var jag med lite löst folk och besökte BA i Skövde och var givetvis nyfiken på deras utbud och det var betydligt bättre.
Kvitton, Bishops Arms, Karlströms MaltJag har inte skrivit smaknoteringar, inga incheckningar på Untappd, Ratebeer eller liknande. Jag har inget emot det men av flera skäl pysslar jag inte med det särskilt ofta. Inte minst för att min telefon är så oerhört seg och nyckfull. Smaknoteringar var inte aktuellt den här kvällen, jag ville bara dricka öl, tjôta och ha det gott. Jag sparade dock kvittona, retrostilen liksom. Bra för att komma ihåg vad man drack kvällen innan men precis lika bra för att göra någon slags summering en knapp vecka senare. Fast det är klart, jag har inte riktigt full koll för på ena kvittot står det Weird Beard Faceless Spreads Ninja och den kommer jag inte ihåg alls. Det verkar vara en pilsner om den egentligen heter Spreadsheet och det drack jag ingen. Där emot drack jag en Double Perle så jag tror det är fel på det kvittot. Se där, jag kanske inte ens behöver kvittona för att komma ihåg vad jag dricker. Bäst för kvällen var nog Jack Frost, den första ölen är ofta superb. Ninja Bread Man var också bra. Enligt vad vi fick höra bakom disken så skulle det vara massor av ingefära men jag tyckte inte att det var för mycket. Double Perle satt fint och inte helt oväntat så fann jag att Love of Work inte var riktgit min grej. Mitt i allt det brittiska så slank det ner en Metropolitan Line frå Nya Victoria. Egotrip, jag vet men det kändes riktigt fint.
Nog var utbudet av brittiska öl bättre, rejält bättre men inget överflöd. Jag frågade om festivalen fast den var inte riktigt planerad ännu. Lite brittisk mat, kanske något mera på pump men sedan business as usual lät det som. Får väl se vad det landar i.

Kommentera

