Oktober Doppelweizen

En dubbelbock med vete, vad kan det bli av detta? En lämplig öl att använda för att föra in samtalet på Thornbridge. Thornbridge som firade tio-årsjubileum under förra året med att tappa det mesta av sin försäljning hos Systembolaget i alla fall. (Har jag sagt att jag har rotat lite i statistiken?) Detta inlägg blir dock om ölen. Jag återkommer med lite statistik och funderingar.

Oktober Doppelweizen, Thornbridge, Karlströms MaltVad smakar detta öl då? Nja, inget för mig, sött och massvis med Jenka, tuggummi ni vet. Det må vara hur mycket tradition och passion i bryggeriet det vill och Thornbridge är ett bryggeri jag normalt gillar men den drack jag inte ur. Inte så att den var tokilla men 8%ig öl måste vara riktigt bra. Annars offrar jag inte leverplats på den. Livet är för kort för att dricka dålig öl heter det ju. Det blir bara för mycket av allt i den här, i alla fall denna kvällen.

Mörkbrun, disig. Skummet stannade inte kvar i mitt nydiskade glas så där saknade jag något hos en veteöl.

Aromen är skumbana, jenka och lite vanilj. Smaken är söt med en liknande smakbild som aromen. Tung kropp och väl maskerad alkohol. Riktigt bra där vid lag alltså. Eftersmaken lite mera neutral, medium lång och lite mera välbalanserad. Mindre fruktig och inte lika essenlik.

Konstaterar efter lite bakgrundskollande att folk i allmänhet verkar vara mera imponerade än jag när man kollar ratingsiter. Den heter dessutom Otto men det kanske inte ansågs tillräckligt Oktoberfestaktigt av importören/Systembolaget. Jag har fått för mig att julölen Bracia byter namn av just den anledningen. För att kunna passa in i temat så att säga. Lite fjöntigt av Systembolaget för här tror jag att det är deras inköpare som styr.

Kommentera

