Adnams Southwold Bitter

Adnams med sina 600 år i branchen är ett riktigt trevligt bryggeri med flera intressanta öl. Jag är alltid lika förvånad över att de inte är större än vad de är i Sverige. Tänker man på Southwald Bitter så har den legat på en bit under 50000 liter ett par års tid för att i år dalat till 7500 liter. Nu gick det nog ungefär lika många lastbilar från East Anglia för de fick ju in sin RågIPA på hyllorna istället. För givetvis är det där som skon klämmer. Finns man på hyllan eller inte? Southwold Bitter sålde så bra 2014 (32 843 liter) att den kvalade in från beställningssortimentet hösten 2014 men den fick bara vara kvar till 2 mars och 2015 hamnar försäljningen på 7413 liter. Lite märklig kan jag tycka och jag har ingen förklaring till den stora skillnaden. Kanske fanns den att beställa styckvis innan och nu är det kolli som gäller.

Southwold Bitter, Karlströms MaltÖlen då? Hur smakar den? Förträffligt? Tja, engelsk bitter är som bäst på puben, från cask i sin rätt miljö. Men även från burken tycker jag att den har sina förtjänster eller i detta fallet borde jag skriva flaska för den jag drack var direktimporterad (skryt, skryt) i somras.

Det man får i glaset är en rödaktig vätska. Litet skum som försvinner fort. Försiktiga aromer och smaker, inget dominerande, inget slag i ansiktet på något sätt. Maltig arom, tydlig om än försiktig karamell, fruktig och lätt blommig. Smaken ger lite mer, kakig, fruktig med rostade toner. Försiktig beska, låg till medium kropp, oväntat låg kolsyra (oförsiktig transport?). Efterbeskan är lång och med en ökande intensitet. Ölen växer genom hela klunken.
Inte någon enormt intressant öl men en öl man gärna dricker flera av direkt efter varandra. Bra öl men inte spektakulär på något vis.

Gun Hill, Southwold, Karlströms Malt, 2011
Gunhill, Southwold. Vackert som en Agatha Christie-roman. Gunhill är för övrigt ett av mina favoritöl från Adnams. Jag önskar att jag hade en låda i källaren
Kommentera

