Statistik, statistik, statistik, det är väl öl det ska handla om? (Fuller’s Old Winter Ale)

Fuller's Old Winter Ale, Karlströms MaltRubriken ljuger givetvis, detta blir inte tredje inlägget om statistik utan det sparar vi lite på. Istället plockar vi fram en julöl till. Inte en av de julölen som inte har blivit prövade förrän nu utan en som jag har haft flera flaskor av i källaren. Varför Fuller’s Winter Ale inte kom med i ölsläppet vet jag inte men administrativa problem har framförts, dålig försäljning året innan skulle kunna varit en. Oavsett så har det gjorts en hel del reklam för den på Facebook, helt i onödan för jag hade troligen köpt mina flaskor i alla fall efter att jag tyckte så gott om den tidigare under hösten. Vad jag noterade var att jag inte hade en tydlig och rakt på sak smakbeskrivning av den. Nu har jag!

Utseende: Mahognyfärgad utan att vara träig i smaken. Skummet är en aningen mörkvit. Dör långsamt bort och lämnar bara en strimma.
Arom: Här kommer trä igen i form av ek men bara subtilt. Dominerande är maltigheten, rostade karamelltoner, fudge och lite kryddighet (kardemumma kanske).
Smak: Mycket mjuk och len, aningen vintervärmande men inte mycket. En låg men välbalancerad humlebeska, mycket karamell men även lite jenka tuggumi (finns det fortfarande?) Litet uns med syra, det där som är så trevligt i öl som inte är dominanta.
Eftersmak: Sötma som påminner om honung, kola och fruktig. Inte mycket men tillräcklig beska för balansen åter igen.

Tur det snart är jul igen.

Kommentera

