Batemans Vintage Ale 2012

En av flaskorna som har stått i källaren några år. Flaskan köpte jag för att jag kände igen märket Bateman från Michael Jackon’s klassiska ölserie Beerhunter från 90-talet. Men i övrigt så är det ett bryggeri som är okänt för mig. Välmående gissar jag upp i sitt nordöstra hörn av England.

Batemans Vintage AleBateman Vintage Ale

Jag gjorde bort mig lite som tog upp ölen till maten men både jag och min fru sparade en stor del av den till ostbrickan efteråt. Det är här den kommer till sin rätt, Ratebeer skriver Strong Ale om den men Barley Wine känns helt rätt.
Kastanjebrun i glaset, lite skum utan höjd som försvinner nog så snabbt. Ganska tung och mäktig arom med malt, nötter och en del rostade toner. Svag touch av alkohol i aromen och kanske inbillning för att det borde finnas där men russin, portvin och vanilj men fokus ligger på maltighet och nötighet.
Smaken är djupare och mera komplex och detta är ett skolexempel på hur smaker kan höja varandra. Fascinerande hur bra den fungerade ihop med Finska Aurora men ännu mera med en för mig ny ost som hette något, tyvärr vet jag inte vad, det var en tillfällig ost i ostbutiken. Det var en vitmögelost, gjord på komjölk och tvättad med vitt vin. Mycket smakrik och drog med sig Vintageölen till nya höjder.

Osten lockade fram portvin, plommon, enorm maltighet, sötma och mandlar. Eftersmaken avslutar lite torrare med en lätt ekig karaktär.
En riktigt trevlig öl som fick mig att vilja veta mera om bryggeriet. Varför finns inte detta i Sverige? Troligen för att de fokuserar på cask skulle jag gissa.

Kommentera

